Trends in de dranken industrie voor 2022
De drankenindustrie staat voor nieuwe trends en uitdagingen, sommige als gevolg van de covid-pandemie, andere door onze nieuwste doelgroep: Gen Z. Laten we eens kijken naar de trends van 2022:
Terwijl een pandemie over de wereld raast, stegen de drankverkopen naar nieuwe en onverwachte records. Aanzienlijk meer verkoop en een mentaliteitsverandering die de pandemie met zich meebracht, zetten de industrie onder druk als een goede fles bubbels die staat te popelen. Vandaag de dag moet de industrie aan verschillende trends voldoen als een drankenproducent concurrerend wil blijven. Laten we eens kijken naar enkele van deze uitdagingen.
Meer is altijd beter!
Voordat 2022 om verschillende redenen de geschiedenis inging, heersten subtiele smaken in de drankenwereld. Denk aan de nauwelijks aanwezige nuance van citroen of aardbei toegevoegd aan plat water of een zachte spritz. Deze publiekslievelingen zullen niet lang meer s(f)avoured zijn. De drankenindustrie kiest voor een heel andere aanpak met meer is beter, wat meer sterkere en gedurfdere smaken betekent. Sommige critici zullen zeggen dat dit komt doordat de pandemie veel smaakpapillen heeft aangetast. Als mensen smaakloos zijn, maak hun drankjes dan gewoon lekkerder! Dat lijkt het motief te zijn. Hoewel consumenten iets luids willen proeven, moet de smaak zelf vertrouwd zijn. Laten we niet gaan voor exotisch fruit en rare out of the box smaken, maar voor smaken die zelfs het kleinste kind kan herkennen, zoals watermeloen en kers. Voor kinderen is het een complete ervaring van vertrouwde smaken, voor volwassenen de pure smaak van kinderlijke nostalgie.
Superdrank
Natuurlijk, we hebben gehoord over superfoods, maar superdranken? Consumenten beginnen hun gezondheid boven alles te stellen. Ze willen dranken met minder suiker en minder calorieën en cafeïne. Niet alleen dat, maar voeg ook supplementen, vitamines, probiotica en eiwitten toe aan onze drank en we zijn klaar om in te haken op deze trend van 2022. De pandemie is waarschijnlijk de schuldige voor zo'n plotseling bewustzijn van gezondheid en fitness. De hele rage van superdranken zal ongetwijfeld invloed hebben op de markt van kombucha, energie- en sportdranken en gebotteld water.
Alles draait om groen
Laten we zuivelproducten in de supermarkt overslaan en meteen naar een gangpad gaan vol plantaardige alternatieve dranken. Ook al zijn zuivelvrije producten in eerste instantie ontwikkeld voor een niche van veganisten, gen Z neemt het over en koopt meer dan verwacht nu hun bewustzijn voor dierenwelzijn en klimaatverandering groeit.
Laten we een drankje beoordelen op zijn omslag
De drankenindustrie kan het zich niet veroorloven om alleen te kijken naar wat ze in hun flessen of blikjes stoppen. Nee, het gaat om het totale product, inclusief de verpakking van je drank. Het is bijna als de omslag van een boek. Het moet een verhaal vertellen binnen één seconde van een blik. Storytelling en esthetiek zijn nog steeds belangrijk, maar er moet nog meer rekening worden gehouden met de duurzaamheid van de verpakking. Plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik zijn een voortdurende bron van zorg voor drankenfabrikanten en vormen een groot aantal uitdagingen. Daarom is het noodzakelijk om te investeren in marketing, maar ook in R&D. Zo zorgt de drankenindustrie ervoor dat haar plastic verpakkingen recyclebaar of biologisch afbreekbaar worden, of nog beter, ontwikkelt ze nieuwe materialen die minder belastend zijn voor het milieu.
Bekijk hoe Brouwerij Omer Vander Ghinste hun verhaal vertelde over de 5 generaties van hun familiebrouwerij:
Watch the Omer Vander Ghinste story
Is alcoholvrij het nieuwe vloeibare goud?
Nu gezondheid steeds belangrijker wordt voor de meerderheid van de bevolking, zien drankproducenten hun verkoop van alcoholische dranken dalen. Maar laten we dit met een korreltje zout nemen, want de pandemie heeft de evenementenindustrie misschien nog wel meer getroffen dan andere sectoren. Mensen drinken meer alcohol als ze uit zijn, plezier hebben en dansen op de nieuwste hits op een heet zomerfestival. Maar omdat veel van deze festivals werden afgelast, waren er minder alcoholische dranken nodig. Alleen de tijd zal leren, en wanneer de evenementenindustrie langzaam weer opkrabbelt, of deze trend zich zal blijven ontwikkelen in een alcoholvrije richting of dat de dingen zich zullen stabiliseren en overgaan in een laten we wijn en bier drinken richting.
Wilt u op de hoogte blijven van de drankindustrie? Drink-IT is een complete en gebruiksvriendelijke softwareoplossing voor de drankenindustrie die uw hele waardeketen dekt en alle unieke uitdagingen aanpakt waarmee drankenproducenten en -distributeurs worden geconfronteerd. Ontdek hoe Drink-IT aan uw behoeften voldoet en neem contact op met een van onze consultants voor meer informatie.